Jumaat, 13 Julai 2007

anak-anakku sekalian....

setiap hari anak2 aku m'punyai jadual mrk masing2 yg tlh ditetapkan..
bila amirul bangkit dr tidur...akan menjadi tugas anis utk mengangkatnya dr tilam. amirul biasanya tidak menangis dahagakan susu coz aku telah m'upahnya sebelum aku bangkit..menjadi tugas anis juga untuk memandikan amirul sekarang ni...baru praktis 2x, anis dah mahir. dialah juga pakaikan bedak, losyen nd baju amirul..... menyalin pamperspun...anis dah cekap. 'terima kasih anis kerana menolong ibu'.
menjadi kebiasaan slps selesai sarapan, aku akan mencuci pakaian nd mengemas rumah. senang aje nak cuci pakaian coz ada washing machine yg dihadiahkan oleh `Mardeline' sblm dia balik ke Afrika tahun lalu.

aku mengajar anis, amin nd amira buku2 KBSR supaya tidak ketinggalan. Alhamdulillah anak2 aku mudah diajar....mudah nak dengar apa yang aku ajarkan. cuma aku merasa risau sedikit...coz amin masih kurang lancar membaca. aku sentiasa memaksa dia supaya membaca buku2 cerita yg dibawa dr m'sia tetapi dia agak malas...aku harap amin akan faham kenapa aku kerap menegurnya nd kdg2 memarahinya. amira pula masih dengan 'dua suku kata' spt b.a.t.a, c.a.r.a. aku harap amira boleh cepat membaca nd mengeja. syukur.. coz anis maju dalam pelajarannya. dia cekap membaca nd menyiapkan exercise yg diberikan. tahniah anis!! terus mara ke hadapan....moga menjadi pelajar yg bijak di sekolah baru nanti. Itulah impian seorang ibu...ibu mana2 pun...begitu jua.


dr sudut bacaan Quran pula..amira masih di peringkat Iqra. ada sedikit peningkatan....coz dia sudah boleh membezakan bacaan panjang-pendek. Aku memesan pd dia bhw disiplin panjang-pendek adalah mutlak dan pasti. adalah kesalahan besar!! aku risaukan amin coz dia...tidak selancar anis. balik nanti, aku kena mencari seorg ustaz untuk mengajarnya. mungkin dgn aku...dia menjadi malas. agak berbeza dgn pencapaian anis. anis mudah mengikut bacaan aku...meskipun aku tidaklah sepandai mana, cuma sedikit kepandaian dr sudut tajwid. Alhamdulillah ini hasil ajaran tok guru....iaitu mak aku sendiri. Terima kasih mak coz ilmumu aku perturunkan sedikit demi sedikit kpd anak2 ku...begitulah jua aku harapkan agar kelak anak2 aku pula memperturunkan kpd anak2 mrk....hingga ke akhirnya. Amin.

1 ulasan:

weeda berkata...

insyallah.. amin..